מחירון בעלי מקצוע

תיקון אופניים - איך לבחור מוסך טוב?

ממש כמו אופניים רגילים גם לאופניים חשמליים יש תקלות וקלקולים כמו למשל: פאנצ'רים, ברקסים שלא עובדים, מערכת חשמלית מושבתת, מערכת חשמלית שעובדת לסירוגין. סוללה שנכבית בעלייה, חלקים רופפים ומשוחררים, וכל אלה אומרים דבר אחד: מוסך של אופניים חשמליים.
 

בחירה של מוסך לאופניים חשמליים כמוהו כבחירת מוסך לרכב וההתנהלות אגב, אופיינית לצערנו לתחום, כמו לתחומים אחרים אליהם חודרים חובבנים. מחירים מופקעים, חוסר מקצועיות ששולחת אותך עם אופנים ועם חצי פיתרון, פיתרונות של כיבוי אש בשיטת הפל-קל או איך לומר בפשטות. זהירות בהיעדר תיקון נאות חלילה וחס אופניים גם יכולים להישרף.
 

דונאל נחום הוכשטט הוא אחד ממומחי האופניים החשמליים של היבואנית הובי ניטרו מרעננה, המשווקת בין השאר את דגם האופניים החשמליים גולד מודל ועוד.

דונאל נחום:"ממש כמו עם רכב יש מוסכים שתיכנסו אליהם ויש מוסכים שיוציאו אתכם עם רכב ומנוע מושבת, זה בדיוק מה שעושים מוסכים חאפרים של אופניים חשמליים ולכן צריך לדעת לבחור מוסך בדרך כלל של משווקי אופניים שיש להם ניסיון מגוון בתקלות שונות והם יודעים לתקן כל תקלה בדיוק כפי שצריך לתקן אותה".
 

לא כל אחד יודע לאבחן תקלה באופניים חשמליים!

דונאל אומר כי לפחות פעמיים בשבוע מגיעים אליו בעלי אופניים חשמליים עם תקלה שהייתה שולית ובפנייה למוסך חובבני של אופניים חשמליים, הפכה לבעיה חמורה שהתיקון שלה גם עולה כסף רב.

דונאל:"זה מה שקורה שכל אחד מציג את עצמו כמומחה לאופניים. שאנשים עושים בדיקה לא נכונה, לא כל מעבדה יודעת לבדוק סוללות ולתת את הפיתרון הנכון לתקלה בהם. כל מיני חנויות של חאפרים מנחשים מה התקלה. לא מבינים מספיק במערכות התפקוד של האופניים החשמליים, לא יודעים לאתר את מקור התקלה ומוציאים אנשים עם תקלות חמורות שהן ממש סכנה בטיחותית לחיי הרוכבים, או נותנים להם פיתרון שהוא כמו פצצה מתקתקת".
 

איך הפנצ'ר הקטן הפך למנוע מושבת?

דונאל נחום אומר לדוגמה כי הגיעו אליו לקוחות שנכנסו עם פנצ'ר למוסך לתיקון אופניים חשמליים ויצאו עם מנוע מקולקל. לקוח שבמוסך לאופניים שרפו לו את המנוע כי הבקר היה שרוף ואז החליפו, אבל חיברו את החוטים לא נכון. עד לפיתרון הכי מסוכן שיש היום והוא ידוע לכולם- מנתקים את הקשר בין הסוללה והמחשב במקום לתקן את הסוללה, ואז האופניים עלולים להישרף.
 

דונאל נחום:"ברגע שיש בעיה בסוללה שכאשר רוכבים בעלייה היא נכבית, יש מחשב בסוללה עצמה שמפקח על פעילות הסוללה.ה-BNS מונע מצבים קיצוניים של משיכת אנרגיית יתר, מה שבעצם צריך לעשות זה  לבדוק את הסוללה ולראות איזה מעשרת התאים שלה לא עומד בעומס וקורס, כי זאת הבעיה ולכן הסוללה נכבית, כי היא מאותתת למחשב שמשהו לא תקין. לצערי הרב ואני יודע את זה בוודאות גם מאופניים שמגיעים אלי אחרי תיקון כזה וגם ראיתי במו עיני שאלה שלא מסוגלים להתמודד עם התיקון הזה, לא מתקנים את הסוללה אלא עוקפים את המחשב כדי שהוא לא יקבל איתותים מהסוללה. זה כמו בור שבמקום למלא אותו קופצים מעליו. זה פיתרון פל קל וזה מסוכן מאוד".
 

התיקון הנכון לדבריו של דונאל נחום הוא להחליף את התא הקורס בסוללה או את מספר התאים שקורסים בעומד בתאנים עם ערכים הזהים לתאים המוצאים מהסוללה.

מסתבר שגם בעולם האופניים החשמליים צריך לדעת לבחור אופניים ויותר מזה- חייבים לדעת להתנהל איתם נכון כדי לא להתחיל לשרוץ במוסכים. לדבריו של דונאל נחום יש אופניים חשמליים עם מנועים שלא עובדים כמו שצריך, הכח המגנטי לא מספיק טוב בעלייה והמנוע מבזבז את כל הסוללה. זה עניין של חוסר ביקורת איכות או ביקורת איכות חובבנית. כאשר יש ביקורת איכות ברמה גבוהה זה לא יקרה.
 

גם חומרי הגלם מהם עשויים האופניים משליכים על האיכות שלהם ובהתאם על הקלקולים הצפויים מהם.

דונאל נחום:" צריך לדעת לבחור אופניים שחומר הגלם שלהם משובח כמו מגנזיום או אלומיניום או סגסוגת של ברזל ואלומיניום וכו'. ככל שחומר הגלם יותר טוב כך האופניים יסבלו פחות מתקלות. צריך לבחור אופניים עם דופן עבה ככה יש פחות פנצ'רים וגם איכות גבוהה של הגומי מהם מיוצרים הצמיגים מונע סדרים או פיצוצים בגלגלים שמתייבשים ונסדקים. הכידון צריך להיות רחב ונוח לנסיעה והשלדה מחומר קל שגורם לך להרגיש שאתה שולט באופניים ויחד עם זה להרגיש יציב ברכיבה".
 

אחד הדברים שממליץ עליהם דונאל נחום הוא גם לבדוק את איכות גלגלי השיניים של המנוע שכן חלקם לא מחזיק מעמד, משום שהם עשויים מפלסטיק ועוד חומרים ולא לדוגמה מברזל שזה החומר הכי טוב ממנו הם אמורים להיות מיוצרים.